Reiseåret 2018
30. august 2020
Show all

Reiseåret 2019

2019 er over, og jeg ser tilbake på et av de beste årene i mitt liv.

I år valgte jeg å reise tilbake til mange av mine absolutt favorittsteder, heller enn å reise flest mulig nye steder. Disse reisemålene har jeg lengtet etter å oppleve enda mer av, og det er jeg glad for at jeg fikk gjøre. Det har rett og slett vært et drømmeår fylt opp av drømmereisemålene mine.

Fem kontinenter. Fra 80° nord til 63° sør. Jeg har møtt isbjørner og pingviner. Arrangert gruppeturer og blitt kjent med mange nye mennesker. Bukket for statuer og døde statsoverhoder. Reist rundt med fly, bil, buss, båt, tog og snøskuter, og blitt evakuert med helikopter.

For et år!

Året bestod av syv reiser:

Svalbard

I februar reiste jeg på den første av årets tre turer til Svalbard.

Det ble noen fine dager med skuterturer, besøk i isgrotter og sosialisering.

Nord-Korea og Kina

I mars arrangerte jeg gruppetur til Nord-Korea. Vi var 20 nordmenn – den største norske turistgruppen som har vært i Nord-Korea noen gang, fikk vi høre. Litt gøy å kunne ta æren for å ha arrangert noe slikt.

Jeg hadde fått programmet skreddersydd for oss, med en god blanding av ting jeg hadde opplevd før og opplevelser som var nye for meg også. Det ble en veldig interessant tur, som absolutt frister til gjentakelse. Det er mye som kan sies om Nord-Korea, men helt kort kan jeg si at jeg merket en forskjell fra 2014 til 2019. Landet åpnes gradvis mer opp, og de blir mer vant til turister og annen påvirkning utenfra. Det går i riktig retning.

På veien til Nord-Korea hadde vi noen dager i Beijing. Der besøkte vi blant annet den forbudte by og den kinesiske mur.

Spania

I begynnelsen av april var jeg en tur i Spania med Bjørn og foreldrene hans.

Vi bodde i Albir, men brukte også noen dager på en liten roadtrip. Høydepunktet var da vi besøkte Alhambra.

Svalbard igjen

Senere i april reiste jeg tilbake til Svalbard.

April er som regel den beste måneden for å kjøre snøskuter, med lyse kvelder og nok snø. Det ble noen fine turer denne gangen også, selv om mildværet og snøsmeltingen kom tidligere enn ønskelig.

Svalbard enda en gang

I slutten av august var det på tide å reise tilbake til Svalbard igjen. Denne gangen for å dra på ekspedisjonscruise med tanten min.

Vi var på en liten båt med 16 passasjerer. Turen ble litt mer spennende enn planlagt, da båten satte seg fast i isen, og vi ble evakuert med redningshelikopter. Selv om det har gått noen måneder siden nå, føles det fremdeles ganske uvirkelig å tenke tilbake på.

Redningsaksjoner er selvsagt alvorlige greier, men det føltes mer spennende enn dramatisk å bli heist opp i helikopter. En spesiell opplevelse var det i alle fall.

Det ble et par dager i Longyearbyen mens vi ventet på at båten skulle komme seg løs fra isen. Da båten kom tilbake fortsatte vi turen, og det ble en eventyrlig tur. Vi var i land på mange spesielle steder, som Kvitøya, Hopen og Bjørnøya, og vi kom så langt som 80 grader nord. To ganger hadde vi isbjørn tett inntil båten.

Sør-Afrika, Botswana og Etiopia

I oktober reiste Bjørn og jeg til Sør-Afrika på safari. Vi leide bil og brukte to uker på å kjøre gjennom hele Krugerparken fra sør til nord.

Sist vi var i Krugerparken lovte vi oss selv å komme tilbake for å utforske nasjonalparken grundig, og det fikk vi sannelig gjort denne gangen. Vi så alle de fem store flere ganger, og en rekke spennende dyr som vi ikke har klart å se tidligere.

Etter Krugerparken kjørte vi til Botswana for et par dager. Der rakk vi litt mer safari og besøkte hovestaden Gaborone. På veien hjem fikk vi en dag med gratis hotell i Addis Ababa. Etiopia er et land som fortjener et lengre besøk neste gang.

Antarktis, Argentina og Uruguay

I november kom jeg endelig tilbake til selve favorittstedet over alle favoritter: Antarktis!

I nesten tre år hadde jeg lengtet tilbake dit. Denne gangen var jeg reiseleder for en gruppe på 15 nordmenn. Vi besøkte både steder i Antarktis som jeg hadde vært før, og steder som var nye for meg. Det ble en helt fantastisk tur på alle måter, og jeg fikk til og med sett to pingvinarter som jeg aldri hadde sett i det fri før. Forhåpentligvis blir det ikke min siste tur til Antarktis.

På veien til Antarktis ble det et par dager i Buenos Aires, og fire dager i Colonia i Uruguay. På hjemveien ble jeg stående fast i Paris i 12 timer på grunn av flyforsinkelse, så da benyttet jeg anledningen til å ta noen timer i Disneyland Paris. Bonus!

2019

Land: 10 +

Norge, Kina, Nord-Korea, Spania, Sør-Afrika, Botswana, Etiopia, Argentina, Uruguay og Frankrike + Svalbard og Antarktis (som ikke er land) + mellomlandinger i Danmark, Sverige, Nederland og Brasil. Det kan også nevnes at jeg var på grensene til Sør-Korea, Mosambikk og Zimbabwe uten å krysse over.

Nye land: 3

Etiopia, Botswana og Uruguay

Flyreiser: 29
Flydistanse: 83 790 km (tilsvarer 2,1 ganger rundt jorden)
Flytid: 115 timer og 32 minutter
Flyplasser: 17
Flyselskaper: 8
Nye flyselskaper: Ethiopian Airlines og Aerolineas Argentinas
Mest brukte flyselskap (målt i distanse): SAS

Jeg fløy dobbelt så mye i 2019 som i 2018, både målt i antall flyreiser og tid tilbrakt i luften. Tiden tilbrakt på flyplasser økte enda mer, siden jeg jobber på Gardermoen nå. Der har jeg alltid følt meg som hjemme, så det passer meg perfekt. Kom innom og si hei!

2020

I 2020 har jeg så langt bare planlagt noen korte turer. Det starter med en tur til Wien, Bratislava og Budapest i midten av januar. I februar blir det en tur til Jordan og/eller et sted i nærheten, men vi har foreløpig ikke bestilt noe. I februar/mars blir det en liten rundreise i Nord-Norge. Resten av 2020 er uten planer og full av muligheter, så dette må jo bli bra.

Mest av alt ønsker jeg meg tilbake til ekspedisjonscruise og polare strøk.

Hvordan ble ditt reiseår? Og har du noen planer for 2020?

15 Comments

1. Du har virkelig fått reist mye i fjor og sett mye polare strøk. Hvis du elsker slike reiser vil jeg tipse om heritage expeditions som har turer til den Newzealandske og Australske delen av Antarktis, de kjører også nordøstpassasjen. Lykke til med snarlig medlemskap i travelers century club. Ser du skal til Wien snart. Det er virkelig en av mine favorittbyer.

• Kjersti sier:

Takk! Planen er å melde meg inn i TCC når jeg kvalifiserer nå snart. Litt spent på om det er noe poeng i medlemskap der eller ikke, så det må jo prøves.

Heritage Expeditions kjenner jeg selvfølgelig til 🙂 Turene deres ser veldig, veldig spennende ut, men så er de dessverre ganske mye dyrere enn ekspedisjonene jeg har vært på eller kan ta meg råd til.

Godt å høre at du liker Wien. Da kan jeg glede meg 😀

2. For et herlig reiseår du har hatt. Antarktis virker utrolig spennende. Svalbard har jeg vært på 3 ganger og reiser gjerne tilbake. Nord-Korea er også på listen min. Flere nye land du kan hake av også. Og for noen fine bilder du har knipset.

Spennende at du arrangerer gruppeturer. Er det organisert eller bekjente du reiser med? Vil gjerne høre mer om det 🙂 Liker også godt illustrasjonen over reisene dine. Er det appen App in the air du bruker?

Godt nytt reiseår!

• Kjersti sier:

Takk, jeg må si meg godt fornøyd med året 😀

Gruppeturen til Nord-Korea arrangerte jeg med Koryo Tours, og gruppeturen til Antarktis var med Hurtigruten. De jeg har reist med har vært venner og bekjente, og det var faktisk seks av dem som var med på begge turene.

Kartet over flyreisene er laget på nettsiden Flightradar24. Jeg legger inn alle flyreisene mine der fortløpende, og får statistikk på det som jeg synes er gøy å se. Det er gratis.

Godt nytt reiseår til deg også! 🙂

• Så gøy at med gruppeturene 🙂 Takk for tips om Flightradar også. Ante ikke at det var mulig å logge flyreisene der 😉

Håper ellers du skriver litt om disse turene. Har savnet innleggene dine 🙂

3. Hvis jeg skal lage meg en ønskeliste på et perfekt reiseår, kan jeg jo bare henvise til dette innlegget. For et år! Jeg skjønner at du selv definerer det som et drømmeår! Så mange magiske destinasjoner. Antarktis ligger fortsatt øverst på lista mi og jeg tror nok ikke jeg får oppfylt det ønsket umiddelbart. Svalbard håper jeg at jeg får besøkt igjen i 2020. Jeg har veldig lyst til å oppleve det på høsten (eller sensommeren). Gleder meg til å følge deg på tur i 2020 også!

• Kjersti sier:

Wow, takk, hehe 😀 Ja, det må nesten kunne kalles perfekt.

Antarktis er ikke det letteste stedet å reise, både med tanke på at det koster en del og at det ikke er noen helårsdestinasjon. Svalbard er betydelig lettere sånn sett. Jeg hadde ikke vært på Svalbard på sommeren/høsten før, så det var nytt for meg også. Hvis man skal på båttur er juli – september tiden å dra på. Det var også morsomt å endelig se hvordan Longyearbyen og landskapet rundt egentlig ser ut under snøen. Lettere å gå turer til fots på sommeren enn vinteren, og for meg som ikke er så glad i å gå på ski er jo det et pluss. Sånn alt i alt liker jeg nok vinteren på Svalbard best, i alle fall den tiden av vinteren med sol.

4. Wow, for noen utrolige turer! Skjønner godt at du har reist så mange ganger til Svalbard, det er et unikt sted. Utrolig å få så nærkontakt med isbjørn også (på en såpass trygg måte). Antarktis er det siste kontinentet jeg ikke har besøkt og har veldig lyst til å reise dit. Dine beskrivelser av stedet gjør at jeg får enda mer lyst til å reise dit nå også 😀

Kommer du til å publisere noen av reisene her fremover? Skulle gjerne hørt mer om dette utrolige året, spesielt Antarktis og Nord-Korea.

Godt nytt reiseår! 🙂

• Kjersti sier:

Ja, Svalbard er unikt 🙂 Jeg er veldig glad for at jeg fikk opplevd isbjørn på nært hold, uten at det ble farlig for noen av oss.

Planen har hele tiden vært å skrive mer om reisene, så jeg håper å få gjort det snart 🙂

Godt nytt reiseår!

5. Jeg skjønner godt at du omtaler dette som et drømmeår! For noen fantastiske opplevelser du har fått med deg i 2019! Og jobb på Gardermoen, altså? Hva gjør du? Jeg skal dit om ikke så lenge 🙂

Virkelig et drømmeår 🙂

På Gardermoen sørger jeg for at det er godteri og alkohol i hyllene på taxfreebutikkene. Jeg er litt rundt omkring, så send meg gjerne en melding når du skal innom sånn at vi finner hverandre 🙂

6. Herreminhatt for et reiseår! Du har virkelig rukket innom noen fantastiske destinasjoner. Returene til Nord-Korea, Svalbard og ikke minst Antarktisk høres bare helt magisk ut! Har ventet hele året på oppdateringer her på bloggen, så gleder meg til innlegg fra alle disse stedene etterhvert. 😀 Gleder meg også til å se hva du finner på i 2020, og håper å treffe deg på Gardermoen. Godt nytt år! 🙂

• Kjersti sier:

Så hyggelig å høre at du har ventet på oppdateringer, og beklager at jeg er så lat 😛

Håper å se deg på Gardermoen. Lenge siden sist nå! 🙂

7. For et fantastisk reiseår du har hatt, og så innmari hyggelig å se et nytt innlegg fra deg. Wow! Håper det kan komme massevis av innlegg her i 2020 – det virker jo så absolutt som du har mye spennende å fortelle oss om nå. 😀 Skal holde utkikk etter deg neste gang jeg er på Gardermoen. 🙂

• Kjersti sier:

Takk! Joda, jeg har mye å fortelle om, men innleggene skrives ikke av seg selv. Jeg lover å prøve å skjerpe meg i år 😀