Slik vant jeg 10 000 Norwegian CashPoints

I oktober arrangerte Norwegian en konkurranse for å feire at Norwegian Reward har rundet seks millioner medlemmer. Premien var 10 000 cashpoints – altså 10 000 norske kroner som kan brukes til å kjøpe flybilletter hos Norwegian.

Konkurransereglene var enkle. En av Norwegian sine Boeing 737 var blitt pyntet med teksten «Rewarding more than 6 000 000 members.» Akkurat dette flyet var det om å gjøre å ta bilde av og legge ut på enten Facebook, Instagram eller Twitter og tagge med #norwegianreward.

Høres lett ut, eller hva? Det var det ikke.

Konkurransen startet 7. oktober og ble annonsert på Facebook og Norwegian Reward sine nettsider, men det tok likevel en stund før jeg ble oppmerksom på det.

Siden konkuransen allerede hadde vart i et par uker, sjekket jeg hvordan konkurransen lå an. Facebook, Instagram og Twitter ble sjekket, men jeg så at det var lagt ut svært få bilder. Enten gjemte flyet seg godt, eller så var det få som var interesserte i å delta eller som i det hele tatt hadde fått med seg konkurransen.

Min første tanke var at det måtte være lett å finne flyet hvis jeg bare hadde flyets registreringskode og kunne følge det på Flightradar24. Norwegian gjorde det lett og hadde selv lagt ut linken til Flightradar24 på konkurransesiden. Slik ble det lett å følge med på hvor flyet befant seg til enhver tid – også for de som ikke kjente til verktøy som Flightradar24 fra før. Rettferdig nok.

Den dårlige nyheten var at flyet så ut til å gå i trafikk mellom Gran Canaria og diverse byer i Europa hver eneste dag. Jeg bor i gangavstand fra Gardermoen og hadde håpet at flyet skulle dit så ofte som mulig. Det så temmelig dårlig ut, men jeg bokmerket adressen og gjorde det til en vane å sjekke siden hver eneste dag.

Den 25. oktober stod det endelig at flyet var på vei fra Las Palmas til Gardermoen! Jeg tok med kamera og dro av gårde til flyplassen. Oktober nærmet seg slutten, så jeg visste at dette kunne være min siste mulighet.

Det hadde for lengst blitt mørkt da flyet landet kl 18.04. Etter litt om og men fant jeg frem til flyet, og kunne se det klart og tydelig gjennom vinduene fra terminalen. Problemet var bare at det stod parkert på et sted hvor det var umulig å komme helt bort til vinduet. Mitt beste bilde ble derfor tatt mange meter fra nærmeste vindu, slik at både selve vinduet og alt gjenskinnet ødela bildet fullstendig.

Konkurransereglene sa at vinnerbildet ville bli valgt ut fra kvalitet, så jeg visste at seieren var langt unna. Skuffet stod jeg der og tok det ene mislykkede bildet etter det andre, helt til flyet dro til Las Palmas igjen.

En av flyplassens renholdsarbeidere så rart på meg, og spurte om det var noen i familien min som reiste med flyet. Nei, svarte jeg unnvikende. Han lo, og tenkte sikkert at jeg måtte være en eller annen slags forstyrret stalker eller en talentløs paparazzi.

Dagen etter, den 26. oktober, oppdaget jeg at flyet igjen var på vei mot Gardermoen fra Las Palmas! Samtidig hadde jeg et møte jeg måtte gå på, så jeg trøstet meg med at det sikkert ikke ville gått noe bedre denne gangen uansett. Møtet begynte akkurat da flyet skulle lande, og ville etter all sannsynlighet vare til etter at flyet hadde reist igjen. I tilfelle det skulle oppstå en forsinkelse eller noe, tok jeg kameraet med på møtet.

Litt flaks gjorde at møtet ble ferdig mye tidligere enn antatt, samtidig som avgangen til Las Palmas var en time forsinket. Dermed rakk jeg frem til Gardermoen før flyet skulle videre. Denne gangen ville jeg prøve å ta bilde av flyet utendørs.

Flyspotting har jeg aldri interessert meg for, men jeg er kjent rundt flyplassen og vet hvilke steder flyspotterne bruker å stå. Etter å ha sjekket Flightradar24 og funnet ut hvilken rullebane jeg måtte stå ved, stilte jeg meg opp og ventet på det riktige flyet. Så langt gikk alt vel.

Så kom utfordringene. Det regnet, det var mørkt og det var tåke. Selv med godt kamera og 300mm zoom merket jeg raskt at bildene umulig kunne bli bra. Flightradar24 var dårlig til å oppdatere seg i sanntid da flyet taxet, så jeg mistet kontrollen på det og stod der og knotet med kartet på den våte telefonskjermen til liten nytte.

Det var ingen annen løsning enn å zoome inn på hvert Norwegian-fly jeg så, ta bilder og håpe på det beste.

Jeg rakk knapt å se at det var riktig fly før det forsvant inn i tåken. Skuffet, våt og kald dro jeg hjem for å føle meg dum.

Oktober nærmet seg slutten, og jeg vurderte om det var verdt å legge ut de mislykkede bildene. På den ene siden visste jeg at bildene var for dårlige, men på den andre siden var det de beste jeg hadde, og de andre bildene som var med i konkurransen var heller ikke perfekte.

30. oktober var jeg på et seminar på Gardermoen, og sjekket Flightradar24 et par ganger underveis. Flyet var i Finland, så da kunne det hende at det plutselig kom til Norge, tenkte jeg.

Plutselig stod det at flyet var på vei til Gardermoen fra Helsinki, og ville lande en halvtime etter at seminaret sluttet.

Det ville vært helt perfekt, hvis det ikke hadde vært for at jeg hadde lagt igjen kameraet hjemme!

Jeg skyndet meg hjem, sjekket at kameraet hadde batteri og minnekort, og kjørte tilbake til Gardermoen så raskt jeg kunne. Flightradar24 sa fremdeles ingenting om hvor flyet skulle etterpå, så jeg måtte gjette meg frem til at det ganske sikkert skulle tilbake til Helsinki. Dermed kunne jeg sjekke hvor det stod parkert.

Med raske skritt skyndet jeg meg gjennom terminalen. Hvis jeg gjettet feil ville tiden bli knapp, og jeg risikerte at flyet ville dra sin vei før jeg fikk sett det.

Da jeg nærmet meg så jeg flyet klart og tydelig, og denne gangen var det parkert på et sted hvor det gikk an å komme tett inntil vinduet!

Et lite gledeshyl ville ut, men jeg klarte å holde igjen. Det ville vært litt dumt å måtte forklare andre folk på flyplassen om konkurransen og dermed ødelegge for min egen sjanse til å vinne.


Jeg satte meg ned ved vinduet og ventet i et kvarters tid til flyet begynte å kjøre. Før det dro sin vei snudde det slik at jeg fikk tatt bilde av det fra den andre siden også.

Da jeg kom hjem plukket jeg ut noen bilder og la ut på Instagram. For sikkerhets skyld merket jeg bildene med brukernavnet mitt, siden jeg hadde sett noen deltakere legge ut andre deltakere sine bilder som sine egne. For å redusere risikoen for å bli oversett, la jeg ut bildet på den døde Twitter-kontoen min også, hvor jeg heter det samme.

På ettermiddagen 1. november ringte telefonen. Da jeg svarte skjønte jeg raskt hva det gjaldt. Norwegian hadde funnet telefonnummeret ved å søke opp Norwegian Rewards-profilen min, og nå ringte de for å fortelle meg den gode nyheten.

Jeg hadde vunnet!

Gleden stod i taket, og jeg hoppet bokstavelig talt av glede. Strevet hadde ikke vært forgjeves! Her hadde jeg jaget rundt etter et fly og følt meg skikkelig teit i blant, så lettelsen over at det ikke var så dumt var omtrent like stor som gleden over å vinne cashpoints.

For mange år siden vant jeg 2000 kr på et Flax-lodd, men jeg har aldri vunnet en premie verdt så mye som 10 000 kroner før.

Cashpoints er en fin ting å ha, og jeg er omtrent like besatt av å samle det som å samle EuroBonus-poeng hos SAS. Siden jeg bruker Norwegiankortet på det aller meste jeg kjøper, pleier jeg å samle en del cashpoints i løpet av et år. Med bruk av cashpoints har jeg blant annet reist gratis helt til Bangkok og hjem igjen, kjøpt bursdagstur til Bjørn da vi fløy til Beograd og hjem igjen fra Split, og dyr billett til Roma da jeg måtte dit på kort varsel. Det er mange år siden sist jeg betalte en Norwegian-billett med penger.

Gavekortet kom først 14. november, og endelig er cashpoint-saldoen min så høy som den aldri har vært før.

Nå har jeg så mange cashpoints at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal rekke å bruke dem opp i løpet av 2018! Sannsynligvis blir det mange turer rundt i Europa, eller kanskje en tur til Singapore og videre derfra, eller til USA hvis jeg får somlet meg til å skaffe meg visum snart.

Heldigvis flyr Norwegian til mange spennende steder, så dette luksusproblemet skal nok være mulig å løse.

Har du vunnet en reise noen gang? Fortell gjerne i kommentarfeltet. Jeg tar også gjerne imot tips til hvor jeg bør reise! 

6 kommentarer

  1. Gratulerer! Ikke noe å si på innsatsen, og det ble jo et bra bilde til slutt Jeg har vunnet en reise én gang, da jeg vant et reisegavekort på 1000 kroner i skrivekonkurranse arrangert av Magasinet Reiselyst. Det holdt ikke til en hel reise, men ble delbetaling for flybillett til Oman

    • Kjersti sier:

      Takk! Det er litt mer stas å vinne noe man har lagt innsats i, som en flyjakt eller å skrive en artikkel, enn å bare bli trukket ut som tilfeldig vinner 😀

  2. Gratulerer så mye 🙂 Formidabel innsats du la inn så det var vel fortjent at du stakk av med seieren 🙂

  3. Herlighet, så bra jobba! Absolutt velfortjent seier! Gratulerer så mye. 😀 Det blir sikkert artig å pønske ut hvor reisen(e) skal gå!

    Selv vant jeg en konkurranse momondo hadde for er par år siden, hvor premien var 1500 euro å bruke på en reise. Da brukte jeg lang tid på å prøve å strekke pengene så langt det lot seg gjøre, og noen måneder senere satt jeg på flyet til Sri Lanka, Japan og Indonesia, haha.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *