Forsinket fly. Det tjente jeg 5700 kr på!

Du har kanskje hørt at du har rett til erstatning hvis flyet blir forsinket. Jeg opplevde en forsinkelse i fjor, og bestemte meg for å teste om det gikk an å få erstatning. Det gikk lett som bare det, og faktisk er det mulig å få mer i erstatning enn billetten kostet.

I januar 2017 skulle jeg til Bangkok. Etter å ha sjekket inn på Gardermoen fikk jeg vite at flyet var over seks timer forsinket.

For meg var det egentlig ingen stor ulempe. Jeg hadde ingenting jeg måtte rekke i Thailand, og siden jeg bor rett ved Gardermoen dro jeg bare hjem igjen for noen timer. Senere på dagen dro jeg tilbake til flyplassen og fløy til Bangkok. Flyet ankom Bangkok 6 timer og 57 minutter forsinket.

Dermed hadde jeg krav på 600 euro (rundt 5700 kroner), som er den høyeste satsen man kan få.

Rettighetene som gjelder

Hvor mye penger man har krav på avhenger av antall timer forsinkelse, distanse og hvorfor flyet er forsinket.

Flyet må være minst tre timer forsinket for at man skal ha rett til penger. Det er ankomsttiden som gjelder, ikke avgangstiden. Beløpet er 250 euro, 400 euro eller 600 euro avhengig av hvor mange kilometer flyreisen er.

Når du opplever en forsinkelse og lurer på hva du har krav på, er det aller enkleste å bruke Forbrukerrådets veileder: Sjekk dine flyrettigheter.

Rettighetene er felles for alle land i EØS – altså de fleste europeiske land.

Flyreisen må starte i et EØS-land. Rettighetene gjelder også når det forsinkede flyet lander i et EØS-land hvis du flyr med et flyselskap registrert i EØS.

Utenfor EØS gjelder andre regler. En så god ordning som denne finnes ikke i resten av verden.

Slik klager du

Erstatningskrav har blitt god butikk for mange aktører som tilbyr hjelp til flypassasjerer. Som betaling tar de en del av erstatningen din.

Hjelpen er som regel ikke nødvendig. Det er like lett å klage på egenhånd. Da beholder du hele erstatningen selv.

Det er Transportklagenemnda for fly (Flyklagenemnda) som er riktig instans å kontakte. Hvis du benytter deg av hjelp via selskaper som vil ha en del av kaken, er det sannsynligvis dit klagen din sendes til slutt uansett. Du sparer både tid og penger på å kutte mellomleddet.

Slik gjør du det:

  • Først av alt må du sende skriftlig klage til flyselskapet. Du trenger ikke å skrive langt. Et kort og greit «Flight X på dato X ble forsinket med X antall timer, og jeg ønsker derfor erstatning på X euro. Mvh X» holder. Sannsynligvis blir klagen din avvist av flyselskapet uansett hva du skriver, så dette er bare for å dokumentere at du har sendt inn klage. Hos Forbrukerrådet finner du linker til klageskjemaene hos en rekke flyselskaper: Klage til flyselskapet.
  • Få svar fra flyselskapet. Hvis du får avslag eller et svar du ikke er fornøyd med, tar du saken til Transportklagenemnda. Hvis det går fire uker uten at du får svar, tar du saken til Transportklagenemnda. Hvis du får et midlertidig svar, tar du saken til Transportklagemenda etter åtte uker.
  • Transportklagenemnda. Last opp billetten din, klagen til flyselskapet og svaret fra flyselskapet. Skjemaet fyller du ut her: Klage på reise med fly.
  • Vent mens saken behandles. I mitt tilfelle stod pengene på konto før jeg visste ordet av det.

 

Når flyselskapet ikke er ansvarlig

Av og til oppstår det forsinkelser som ikke kunne vært unngått, for eksempel på grunn av været. Da er ikke flyselskapet ansvarlig.

Flyselskapene satser ofte på at passasjerene lar seg lure, og kan derfor hevde at de ikke er ansvarlige selv om de er det. Her er det viktig å ikke gi opp!

Da jeg sendte klage til flyselskapet mitt, fikk jeg etter to uker dette avslaget:

«Forsinkelsen ble forårsaket av en produksjonsfeil. I henhold til EU 261/2004 anses dette for å være en ekstraordinær hendelse. I dette tilfellet kan vi dessverre ikke imøtekomme forespørsel om refusjon av kostnader, da vi ikke er pliktig til å dekke slike utgifter.»

Så snart saken kom via Transportklagenemnda skjønte flyselskapet at jeg mente alvor, og pipen fikk en annen lyd:

«Vi har tatt en totalvurdering av denne saken og har kommet frem til at vi vil imøtekomme kravet om kompensasjon på 600 EUR. Vi har allerede klagers betalingsinformasjon, og vil gjennomføre utbetaling innen rimelig tid.»

Det gikk to uker fra jeg sendte saken til Transportklagenemnda til pengene stod på konto. Det stod at behandlingstiden kunne ta inntil åtte måneder, så jeg var forberedt på at det kunne ta litt lengre tid.

Konklusjon

Det nytter å klage, og det var både lett og fort gjort å sende inn saken.

Slik jeg ser det er disse rettighetene helt strålende for oss passasjerer. Satsene er de samme uansett hvor mye flybilletten kostet, så for oss som flyr billigst mulig betyr det at flybilletten kan bli gratis og vel så det. Billetten min var betalt i sin helhet med bonuspoeng, uten at det påvirket rettighetene på noen måte.

Denne hendelsen gir meg nesten litt dårlig samvittighet, for jeg føler på en måte at jeg kom for godt ut av det. Jeg skal ærlig innrømme at pengene overgikk ulempene det medførte for meg, og jeg fikk i praksis betalt for å fly, på toppen av at flybilletten var «gratis» fra før.

Trenger du hjelp med å få erstatning? Skriv gjerne i kommentarfeltet, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan – helt gratis!

 

9 kommentarer

  1. Så bra tips, Kjersti. Ikke til å stille under en stol at jeg har opplevd en del forsinkelser opp gjennom årene. Jeg har alltid trodd at det ville være veldig styrete å be om en erstatning med det er det jo ikke 🙂 Hvor lang tilbakevirkende kraft gjelder klageretten?

    • Kjersti sier:

      Du kan klage til flyselskapet innen foreldelsesfristen. I Norge vil det si tre år. Det er likevel lurt å klage så snart som mulig. Jeg ventet nesten et år.

      Fra du får svar fra flyselskapet har du ett år på deg til å sende klagen videre til Transportklagenemnda 🙂

  2. Carmen sier:

    Hei, og takk for fin artikkel!

    Vet du om det har noe å si hvor lang tid i forveien flyselskapet sier i fra om forsinkelsen? Jeg fikk beskjed 1 uke før om at flyet mitt ville bli kansellert og bli 3 dager forsinket. Har ikke søkt om refusjon da jeg har tenkt at det sikkert er sånt jeg måtte regne med siden de sa fra lang tid i forveien.

    • Kjersti sier:

      Det har ikke noe å si hvor lang tid i forveien flyselskapet sier ifra. Det spiller heller ingen rolle hvorfor flyet ble innstilt.

      Du kunne krevd å få tilbake pengene for billetten eller å bli omrutet. Siden du fikk/valgte omruting tre dager senere, har du krav på å få dekket hotell og transport til flyplassen de tre dagene hvis overnatting var nødvendig for deg.

      I tillegg har du krav på kompensasjon etter standardsatsene på 250, 400 eller 600 euro avhengig av lengden på flyturen 🙂

      Les mer her: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

  3. Sandalsand sier:

    Tusen hjertelig for en flott veiledning med lenker og det hele. Denne har jeg bokmerket til framtidig bruk. Det kan være at du kom svært heldig ut i ditt eksempel, og at flyselskapet kanskje tapte på deg som passasjer. Virkeligheten er nok vel så mye at selskapene sparer store summer på at folk ikke klager.

    • Kjersti sier:

      Så hyggelig å høre 🙂

      Ja, jeg kom absolutt godt ut av det siden jeg gikk i pluss. Flyselskapene skylder mye penger til passasjerene, så det er jo heldig for dem at de færreste passasjerer vet hva de har krav på eller at de ikke gidder å klage.

  4. Veldig bra tips og innlegg dette, Kjersti! Dette ordet seg jo veldig bra. 🙂 Jeg har vært oppi en del forsinkelser selv, men som oftest utenfor Europa… og da blir vel saken om kompensasjon en annen?

  5. Supernyttig! Har heldigvis til gode å oppleve dette på langdistanse, men hvis man ikke har noe man skal rekke så kan det jo være greit med litt ekstra penger mot noen timer på flyplassen. Vet du forresten om dette også gjelder når flyvninger kanselleres? Jeg fikk et Widerøe-fly kansellert i fjor og ble satt på første fly neste morgen. Dette er jo i grunn en forsinkelse på mange timer (selv om de kaller det kansellering). Er alt for sent å klage nå, men hadde vært kjent å være klar over til neste gang dette eventuelt skjer.

    • Kjersti sier:

      Dette gjelder også ved kansellering, ja. Du hadde da krav på å få dekket overnatting og transport til flyplassen neste dag. I tillegg hadde du krav på 250 euro – med mindre kanselleringen skyldtes været eller noe annet helt utenfor Widerøes kontroll. Foreldelsesfristen er 3 år, så det kan jo være verdt å forsøke 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *