Minner fra Australia
4. august 2015
Show all

Et døgn i Roma

Jeg har nettopp vært en snartur i Roma. I 26 timer befant jeg meg på italiensk jord før det var på tide å vende snuten hjemover. Roma er et av verdens mest populære reisemål, og om sommeren fylles byen opp av enorme turistmengder. I tillegg blir det varmt – fryktelig varmt. Det høres kanskje litt merkelig ut å reise alene til Roma for å være der i knapt et døgn, og attpåtil på den verste tiden på året. Det var ikke mitt høyeste ønske heller, men jeg kommer snart tilbake til grunnen til at det ble sånn.

På morgenen dro jeg med direktefly fra Gardermoen. Da klokken ble 13 hadde jeg rukket å sjekke inn på hotellet, og var på vei ut igjen for å utforske Roma.

Dette var min andre tur til Roma. Første gang var i 2003, og jeg husket Roma som en koselig og spennende by. Så mye historie, så mange monumenter, så mange gamle og vakre bygninger og koselige gater, så mange italienske designerbutikker og så god iskrem! Gjennom årene som har gått har jeg mistet interessen for dyre vesker og sko, men turistattraksjoner og italiensk is er fremdeles noe av det beste jeg vet.

Noen steder i verden kan jeg ikke helt føle at jeg er der på ordentlig før jeg har sett landemerket jeg forbinder mest med stedet. Det føles som å logge inn. I Paris er det Eiffeltårnet, i Sydney er det operahuset og i Dubai er det Burj al Arab. I Roma er det Colosseum. Jeg begynte derfor å gå i retningen mot Colosseum.

Fremme ved Colosseum fant jeg akkurat det jeg forventet – utallige turister. Amerikanere som endelig realiserte Europa-reisen de hadde drømt om i flere tiår, japanere med tripoder og dyre kameraer, og selvsagt en hel rekke norske familier og par.

På denne turen hadde jeg en regel for meg selv, og det var å bruke minst mulig penger. Jeg fikk komme meg rundt til fots, jeg fikk kjøpe minst mulig og jeg skulle unngå steder med inngangspenger. Hotellet mitt kostet 400 kr gjennom Hotwire, og flybillettene betalte jeg med Norwegian cashpoints. Jeg reiste kun med håndbagasje og lot til og med speilreflekskameraet ligge igjen hjemme. Det ble ikke så mye tid til å ta bilder uansett.

Da jeg stod der ved Colosseum fikk jeg likevel litt lyst til å gå inn. Ett blikk mot inngangskøen gjorde at lysten forsvant umiddelbart. Det slo meg hvor lett det ville være å snike seg inn sammen med en av turistgruppene som slapp å stå i kø, men jeg droppet det og gikk heller videre.

«Ikke sitt her, forbanna turister og latsabber!» kan sies med kaktus.

Etter å ha stoppet for å spise litt is, fortjente Fontana di Trevi også et besøk. Det sies at den som kaster en mynt i fontenen vil komme tilbake til Roma. Jeg er ikke akkurat særlig overtroisk, men forrige gang kastet jeg en mynt der, og nå var jeg tilbake… Wow! Enn så lenge har det virket for meg!

Da jeg kom frem fant jeg ikke fontenen slik jeg husket den, men noe som minnet mer om en byggeplass. Turistene stod rundt og måpte, sutret og lurte på hvor de skulle myntene sine for å få muligheten til å komme tilbake til Roma i fremtiden. Det var ganske festlig.

Heldigvis hadde de tenkt ut en løsning for alle de stakkars turistene som var desperate etter å kvitte seg med litt penger.

Jeg vet ikke helt om å kaste mynter i en midlertidig dam er like lykkebringende som å kaste i selve fontenen, men det er det bare én måte å finne ut på. 10 cent (er jeg ikke generøs?) ligger nå i bunnen av vannet og drømmer for meg. Vil det hjelpe meg tilbake til Roma? Svaret får vi kanskje.

Det er lenge siden sist jeg reiste alene og måtte ta bilde av meg selv. Folk pleide å se rart på meg eller spørre om jeg trengte hjelp. Nå har det blitt så vanlig at ingen kunne brydd seg mindre… Jeg vet ikke helt om det er en bra eller dårlig utvikling.

Etterpå gikk turen til… Hard Rock Cafe!

Ja, jeg vet, jeg vet. Italiensk mat er den beste i verden, og her var jeg i hovedstaden i verdens beste matland og dro til en amerikansk restaurantkjede. Noen mener sikkert at slik oppførsel er en dødssynd. Ikke at jeg trenger å forsvare mine handlinger for noen, men jeg liker maten der og jeg ville gjerne ha registrert besøket på kartet mitt på Hard Rock Rewards, for der manglet jeg Roma. Fordelsprogrammet gir ikke mange fordeler, men jeg fortsetter å samle restauranter fordi det er sånt jeg gjør.

Planen var å fortsette mot spansketrappen, men etter å ha dyttet i meg altfor mye nachos på Hard Rock var jeg så mett at jeg bare ville rulle hjem til hotellet. Spansketrappen er der sikkert til neste gang, fortalte jeg meg selv for å ikke få dårlig samvittighet. Tilbake på hotellet ble det en halvtime på nett før jeg sovnet. Av de 26 timene i Roma sov jeg bort 9 av dem. Perfekt.

Jeg hadde gått rundt en mil, og her er sporet mitt:

Neste morgen stod jeg tidlig opp for å dra til flyplassen. Det er nå jeg kommer til poenget med denne turen. På flyplassen møtte jeg en katteoppdretter som kom reisende fra Sicilia med mitt nye familiemedlem. Jeg hadde vært på utkikk etter en ny katt i mange måneder, da disse bildene dukket opp i Facebook-feeden en dag i juni:

Da var jeg solgt. At katten befant seg på Sicilia var en utfordring, men det viste seg å gå greit siden oppdretteren kunne fly til Roma. Hvis jeg skulle flydd til Sicilia ville det blitt dyrere og tatt mer tid, og jeg hadde uansett mer lyst på en tur til Roma enn Sicilia. Katten hadde rabiesvaksine og microchip, så alt gikk strålende enkelt da vi gikk på rødt i tollen i Norge.

Dessverre har Norwegian en uforståelig regel om at hunder og katter kun får reise i kabinen på innenlandsreiser, så både passasjerer og bakkepersonell i Roma syntes det var merkelig at den stakkars lille kattungen måtte sendes som spesialbagasje (AVIH). Det gikk heldigvis helt fint for katten sin del, men jeg måtte stå lenge og vente på henne ved spesialbagasjeutleveringen på Gardermoen.

Har du sett noe så nydelig før?

Eh, dette skulle jo handle om Roma siden dette er en reiseblogg og greier, så jeg prøver på nytt: Har du vært i Roma?

1 Comment

1. Ja, men det var et enda kortere besøk en du hadde. Vi bodde i en liten badeby ca 1 time med tog utenfor Roma. Vi tok en dagstur hit og trasket byen opp og ned og sugde inn alle inntrykk. En by som fortjener et gjenbesøk 🙂 Skal tilbake til Italia til høsten, men da blir det helt i nord, så Roma må nok vente til litt på dette gjenbesøket.